You are hereSZZUM
SZZUM
Course: Pedagogical Competence
Department/Abbreviation: KEF/SZZUM
Year: 2021
Guarantee: 'prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.', 'RNDr. Jana Slezáková, Ph.D.', 'doc. RNDr. Irena Smolová, Ph.D.'
Annotation:
Course review:
Činnost školy
Základní právní normy pro činnost školy a učitele (z. č. 561/2004 Sb., z. č. 563/2004 Sb., vyhláška č. 263 /2007 Sb.).
Kurikulum. Struktura a význam RVP a ŠVP. Klíčové kompetence.
Organizace školy. Autoevaluace školy.
Spolupráce školy s rodiči, poradenskými zařízeními a dalšími organizacemi.
Žákova osobnost ve výukovém procesu
Charakteristika pojmu a procesu učení, styly učení a školní výkon.
Vývojová období v životě žáka.
Socializace lidského jedince.
Úloha emocí a motivace v procesech učení, jejich vliv na učební výkon.
Role paměti ve vztahu k jednotlivým předmětům a výukovým cílům.
Determinace psychických vlastností.
Analýza výchovných obtíží.
Poruchy chování u žáků. Přístupy k ovlivnění žákova chování.
Problematika školní úspěšnosti žáka.
Psychologické otázky hodnocení žákova chování a výkonu, jeho vliv na sebehodnocení.
Žáci se SVP a žáci mimořádně nadaní.
Problematika zneužívání legálních a nelegálních návykových látek.
Osobnost učitele a výukový proces
Profesní kompetence učitele.
Autodiagnostika a sebereflexe učitele. Profesiogram.
Příprava učitele na výuku. Vedení hodiny.
Práce učitele s výukovými cíli, učebními úlohami a jejich taxonomiemi.
Didaktické prostředky a organizační formy výuky.
Komunikace ve výuce, styly vedení.
Kázeň ve výuce. Klima třídy. Autorita učitele.
Hodnocení ve škole a jeho metody. Klasifikace žáků a slovní hodnocení.
Metody didaktické diagnostiky.
Pedagogický výzkum a jeho druhy. Výzkumy kvalitativně a kvantitativně orientované. Akční výzkum.
Další vzdělávání pedagogických pracovníků.