You are hereOdborné / Fyzika / Jaderná a částicová fyzika

Jaderná a částicová fyzika

Skupina částicové fyziky SLO/UPOL: prezentace výsledků práce a nabídky témat

Dne 31.10.2013 se konal seminář pro studenty fyzikálních oborů a informatiky PřF UP, na kterém členové skupiny částicové fyziky SLO UP a FZÚ AV ČR představili v celkem šesti příspěvcích svůj podíl na výzkumné práci na projektu ATLAS, shrnuli aktuální dosažené výsledky a informovali studenty o možnosti řešení velmi zajímavých témat kvalifikačních prací (bakalářských, magisterských i disertačních).

CERN: Vědci našli novou subatomární částici. Je to Higgsův boson?

Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) objevili novou subatomární částici, která by mohla být Higgsovým bosonem. Pokud se to prokáže, půjde podle mnohých o jeden z objevů století. Higgsův boson, po němž vědci pátrají desítky let, je totiž jedním ze základních stavebních kamenů současné fyziky, protože by měl vysvětlovat, jak ostatní částice získaly hmotnost.

Více informací v článku ČTK.

Měření luminozity urychlovače LHC v CERN detektorem ALFA

Česká republika se aktivně podílí na experimentech probíhající na LHC. Nejvýznamnější roli hrají Akademie věd ČR, ČVUT Praha a Univerzita Karlova v Praze. Od ledna 2010 je členem projektu ATLAS i Univerzita Palackého v Olomouci v rámci RCPTM. Naše skupina je zapojena do simulací, měření a vyhodnocování dat na tzv. předřazeném detektoru ALFA, který je určen pro absolutní kalibraci luminozity (intenzity) protonových svazků pro detektor ATLAS.